Copyright © 2012 Bowling kavárna herna -
Tvorba webu: Barth Jan.
PRAVIDLA
Pravidla a způsob počítání
2.1 Definice hry
HRA se sestává z deseti částí. Hráč hraje v každé z prvních devíti částí dvě vypuštění (dva hody). Pokud jsou prvním vypuštěním (prvním hodem) poraženy všechny kuželky, druhé vypuštění se nehraje.
V desáté části hraje hráč tři vypuštění, v případě, že je započítán (docílen) strike nebo spare, jinak pouze dvě vypuštění.
Všechny části hry musí být u každého hráče bowlingu provedeny podle pravidel
Automatické počítací zařízení může být použito, pokud bude schopno provádět tisk záznamu o skóre část k části a i jinak vyhovovat počítacím a hracím pravidlům hry.
Vypuštění (hod) je provedeno, pokud hráčova koule protne hraniční čáru hracího území. Vypuštění musí být provedeno osobně a manuálně.
2.2 Způsob počítání
Počet shozených kuželek u hráčova prvního vypuštění je označen v malém čtverci v horním levém rohu této části a počet shozených kuželek u hráčova druhého vypuštění je označen v horním pravém rohu.
Pokud není při druhém vypuštění v části shozena žádná ze stojících kuželek, bude počet označen (-
2.3 Strike
Strike je proveden, pokud je shozena celá sada kuželek při prvním vypuštění v části. To je označeno (X) v malém levém horním čtverci v části. Počítání pro jeden strike je 10 plus počet kuželek shozených v následujících dvou vypuštěních.
2.4 Double
Dva po sobě jdoucí striky jsou double. Počítá se pro první strike 20 plus počet kuželek sražených v první následující části po druhém striku.
2.5 Triple
Tři po sobě jdoucí striky jsou triple. Počítá se pro první strike 30. K dosažení nakoulení maximálních 300 bodů musí hráč nakoulet 12 striků za sebou
2.27 Sestava družstva a dvojice
V soutěži dvojic a družstev předá vedoucí dvojice/družstva rozhodčímu nejpozději 10 minut před zahájením každé své hry pořadí hráčů -
Všichni hráči uvedeni na sestavě musí být uvedeni na soupisce.
V případě jednorázových soutěží se za soupisku považuje jmenovitá přihláška dvojice či družstva.
Turnajová hra, nebo část hry, nenahraditelně ztracená v zápisovém procesu může být znovu koulena se souhlasem oficiálního delegáta turnaje nebo vedení turnaje, pokud není taková procedura zakázána rozpisem turnaje
2.24 Pozdě příchozí hráči
Dostaví-
2.25 Nesportovní chování
1. Za nesportovní chování se považuje zejména:
-
-
-
-
-
-
-
2. Pokud se hráč dopustí nesportovního chování, bude mu rozhodčím nebo oficiálním delegátem turnaje udělena:
a) žlutá karta za první přestupek (bez penalizace)
b) červená karta za druhý přestupek a každý následující přestupek v bloku her hraných v jednom dni. Penalizace bude zasána jako nulový shoz kuželek v části.
Udělení karet poznamená rozhodčí (resp. oficiální delegát turnaje) do zápisu o hře. Při udělení červené karty se červeně zakroužkuje pořadové číslo části hry, ve které byla karta udělena.
2.26 Střídání hráče
1. Soutěž jednotlivců : střídání hráče není povoleno
2. Soutěž dvojic : střídání hráče není povoleno
3.Soutěže družstev :
V průběhu rozehrané hry lze střídat maximálně jednoho hráče uvedeného na sestavě družstva, dojde-
2.19 Očividný přešlap
Selže-
1. na vyhlášení přešlapu se shodnou oba vedoucí družstev nebo alespoň po jednom hráči z každého družstva;
2. přešlap vyhlásí oficiální zapisovač;
3. přešlap vyhlásí oficiální delegát turnaje.
2.20 Odvolání přešlapu
Odvolání hráče proti přešlapu se vyhoví pokud se prokáže, že přešlapový detektor nepracuje správně.
2.21 Bowlingová koule . osobní vlastnictví
Bowlingová koule je považována za vlastnictví hráče. Hráči je zakázáno používání koulí ostatních hráčů bez jejich svolení.
2.22 Protesty
Chyby v zápisu nebo počítání musí být opraveny rozhodčím nebo oficiálním delegátem turnaje okamžitě po zjištění takové chyby. Diskutabilní chyby budou rozhodnuty vedením turnaje, rozhodčím nebo oficiálním delegátem turnaje s konečnou platností.
Časový limit pro podání protestů na zapisování bude hodinu po ukončení události nebo bloku her pro každý den turnaje.
Pokud protest obsahuje přešlap nebo legálnost shozu kuželek, postupuje se obdobně jak je výše uvedeno.
2.23 Oficiální zápis
Turnaj vyžaduje mít oficiální zapisovače k zaznamenání všech her koulených na turnaji nebo použít schválené automatické zapisovací zařízení. Pokud úplné doplnění zapisovačů není dosažitelné a postiženým hráčům nelze zaznamenávat, mohou být sami pověřeni k provádění záznamů pod dohledem rozhodčího nebo turnajového vedení v zápase nebo ve hře, kde počítání kuželek není prováděno předem stanoveným způsobem.
Rozhodčí nebo vedení turnaje provede autorizaci hráčů kompetentních k zajištění zapisování a počítání.
Každý schválený turnaj nebo zápas bude dodržovat psaní (tisk) zápisového dokladu indikujícího shozené kuželky každým hodem od části k části. Každý samostatný hráč nebo týmový kapitán obdrží kopii zápisu koulení a potvrdí podpisem oficiální kopii ihned po odkoulení a uzavření zápisu.
Co by mělo být do zápisu zaznamenáno, může být změněno, pokud zde je jasná chyba v počítání anebo v zápisu. Jasná chyba musí být opravena oficiálním delegátem turnaje nebo rozhodčím ihned po jejím objevení.
Rozporuplné chyby vyřeší oficiální delegát turnaje nebo vedení turnaje. Vedení turnaje může podle pravidel dát časový limit pro korekci chyb.
2.14 Odskočení kuželek
Kuželky odskočené a stojící na dráze musí být počítány jako stojící a nepovažují se za poražené.
2.15 Náhrada poškozené kuželky
Je-
2.16 Mrtvá koule
Koule bude deklarována jako "mrtvá", pokud nastane nějaká z následujících možností:
1. po vypuštění (a před dalším vypuštěním na té samé dráze) je ihned zjištěn a ohlášen fakt, že jedna nebo více kuželek chybí v sadě.
2. hráč koulí na špatné dráze nebo mimo určené dráhy.
3. hráči fyzicky překáží jiní hráči, diváci nebo pohybující se objekty. V takovém případě může hráč akceptovat výsledný shoz nebo deklarovat "mrtvou" kouli.
4. některá kuželka se pohybuje nebo spadne při vypuštění koule hráčem nebo před dotykem koule s kuželkami.
5. vypuštěná koule se dostane do kontaktu s cizí překážkou.
Ve výše uvedených případech má hráč právo požadovat opakování vypuštění. O tom, zda se vypuštění bude opakovat, rozhodne s konečnou platností rozhodčí (případně ofic. delegát turnaje) nebo vedoucí družstev, není-
2.17 Definice přešlapu
Přešlap nastane tehdy, pokud část hráčovy osoby se dostane mimo nebo na druhou stranu přešlapové čáry a dotkne se některé části dráhy, zařízení nebo stavby při provedení vypuštění nebo po vypuštění.
Přešlap je zaznamenán v případě, že:
1. je zaznamenán přístrojem automatické detekce přešlapu;
2. rozhodčí, který je v pozici, kde nic nebrání ve výhledu na čáru přešlapu, ohlásí přešlap.
2.18 Detekce přešlapu
Oficiální delegát turnaje může použít přístroj automatické detekce přešlapu. Pokud není žádný k dispozici, musí být rozhodčí v pozici, kde nic nebrání výhledu na čáru přešlapu. Pokud se stane, že automatická detekce přešlapu selže nebo nefunguje pravidelně, turnajová oficiální osoba určí přešlapového rozhodčího nebo autorizuje oficiální zápis při vyhlášení přešlapu.
2.10 Legálně poražené kuželky
Za legálně poražené kuželky se považují :
1. kuželky shozené dolů nebo mimo desku koulí nebo ostatními kuželkami;
2. kuželky shozené dolů nebo mimo desku kuželek při odskočení kuželky od boku dráhy nebo zadního tlumícího polštáře;
3. kuželky shozené dolů nebo mimo desku kuželek při odskočení kuželky od zametacího kříže;
4. kuželky nakloněné a dotýkající se se konce nebo boku dráhy.
Všechny takto poražené kuželky musí být ostraněny před dalším vypuštěním.
2.11 Nelegálně poražené kuželky -
Výsledek docílený poražením kuželek se nezaznamená v případě, že :
1. koule odskočí před dotekem s tlumícím polštářem;
2. vypuštění je provedeno a koule se dostane do kontaktu s některou kuželkou, která leží v prostoru ložiskového kříže nebo žlabu, před opuštěním povrchu dráhy;
3. ovlivní-
Ve výše uvedených případech má hráč právo k dodatečnému vypuštění (opakování) c části. Kuželka a kuželky nelegálně poražené musí být postaveny na původní místa.
2.12 Nelegálně poražené kuželky -
Výsledek docílený poražením kuželek se nezaznamená v případě:
1. že koule opustí dráhu před dotekem se stojícími kuželkami;
2. hráč přešlápne;
3. automatický stavěč kuželek není připraven registrovat poražené kuželky.
V tomto případě nemá hráč právo k dodatečnému vypuštění (opakování) v části. Do záznamu hodů se zapíše písmeno "F". Nastane-
2.13 Nesprávná sada kuželek
Pokud při koulení do plných nebo dorážky, je zjištěno hned po vypuštění, že jedna nebo více kuželek jsou špatně postaveny, ale neporaženy, vypuštění a výsledek shození se počítá. Je odpovědností každého hráče, aby zkontroloval před vypuštěním, zda kuželky stojí stojí správně. Bude-
2.6 Spare
Spare je počítáno, pokud neporažené kuželky po prvním vypuštění v pčásti jsou při druhém vypuštění v téže části doraženy. Značí se (/) v malém čtverci v pravém horním rohu části. Počítání pro spare je 10 plus počet kuželek shozených při hráčově následujícím vypuštění.
2.6.1 Zvláštní případ SPLIT
Po prvním hodu jsou zbývající kuželky postaveny daleko od sebe. Zvlášť těžký druhý hod. Na monitoru se první hod objeví červeně.
2.7 Způsob hry
Alternativa 1 : Hra bude hrána vždy na dvou drahách (páru) k sobě přilehlých. Členové příslušných družstev, dvojic a jednotlivci budou koulet po sobě v pravidelném pořadí pět částí na jedné dráze. Po těchto prvních pěti částech vymění dráhy, na kterých odehrají zbývajících pět částí celé hry.
Alternativa 2 : Hra bude hrána vždy na jedné dráze. Členové příslušných družstev, dvojic a jednotlivci budou po sobě a v pravidelném pořadí koulet kompletní a po sobě jdoucí části každé hry.
Alternativa 3 : Při "baker team" formátu členové příslušných družstev, trojic a dvojic budou po sobě a v pravidelném pořadí koulet kompletní a po sobě jdoucí části každé hry. Týmy budou střídat dráhy v páru po deseti částech
Alternativa 4 : Členové příslušných družstev, trojic a dvojic budou po sobě a v pravidelném pořadí koulet na jedné dráze kompletní a po sobě jdoucí části každé hry.
Rozpisem soutěže je možné stanovit jiný způsob hry.
2.8 Pořadí pro koulení
Pořadí, ve kterém hráči družstva, resp. dvojice, nastupují ke hře, je dáno pořadím hráčů uvedených na sestavě družstva, resp. dvojice
V případě soutěže jednotlivců (při hře každý s každým) určí začínajícího hráče los, pokud rozpisem soutěže není stanoven jiný postup.
Hrají-
2.9 Přerušená hra
Oficiální delegát turnaje, není-